Pit in de praktijk
Wat is kindercoaching nu eigenlijk precies en wat doen we concreet bij Pit? Om een beeld te schetsen van de manier van coachen die Pit biedt geven we je hier een kleine impressie van activiteiten die we de afgelopen tijd gedaan hebben met onze Pitters..
Comfortzone
Hier zie je een oefening met een stoere puber over de comfortzone. Hoe heerlijk kan zo'n zone zijn, ieder matje op deze foto staat voor iets dat heel comfortabel voelt voor deze bink. Hij koos er zelfs voor om heerlijk in een stoel te gaan zitten middenin zijn comfortabele cirkel.. Hoe comfortabel kan je het hebben! ????
Soms ligt iets wat je graag wilt echter ver buiten je comfortzone, en daardoor lijkt het soms onbereikbaar. Zo ook hier, het matje was ver weg gegooid en leek onhaalbaar. We hebben geprobeerd er in één keer naartoe te springen maar we kwamen niet eens in de buurt. Hoe gaan we er dan komen? Na wat nadenken ontdekte hij: Stap voor stap… Niks mis met wat tussenstapjes als een grote sprong ineens niet lukt!De bewustwording hierbij was mooi om te zien.. Samen hebben we de benodigde tussenstappen bedacht en opgeschreven en opgelucht en gemotiveerd ging deze puber na afloop van de sessie weer naar huis!
De leeuw in de muis
Wij zijn fan van mooie (prenten)boeken. We hebben al een hele verzameling en we zetten ze regelmatig in. Het lezen van een boek is voor veel (jonge) kinderen een fijne manier om zich bewust te worden van hun eigen situatie en het kan een mooie ingang zijn om daarmee aan de slag te gaan via een gesprek of een activiteit.
Dit boek gaat over de dappere muis en de bange leeuw die we soms allemaal in ons binnenste voelen. Een van de kinderen met wie we dit boek lazen is al een poosje aan de slag met "dapper zijn" omdat best veel dingen spannend waren voor hem. We zijn samen met zijn ouders ontzettend trots op de groei die hij doormaakt! Hij is zichzelf ook bewust van zijn vooruitgang en sloot het samen lezen van het boek af met de zin: "eigenlijk is het nu nog maar een klein bang muisje in mij en een hele grote dappere leeuw!" Wauw!
G-schema in de praktijk
Het G-schema (gebeurtenis, gedachte, gevoel, gedrag, gevolg) is welbekend en wordt veel gebruikt bij zowel volwassenen als kinderen. Voor kinderen kan het soms moeilijk zijn om dit goed te begrijpen, vaak helpt het dan om het zichtbaar te maken. Bij deze oefening hebben we het schema neergelegd met hoepels, waarbij we een bepaalde gebeurtenis als uitgangspunt namen. Hoe mooi was het om te zien dat de rode (negatieve) en de groene (positieve) route vanuit eenzelfde beginpunt een heel andere afloop hebben! Vanaf elk punt in de rode route kun je overstappen naar de groene route, maar vaak valt dat niet meer mee als je eenmaal op weg bent. Waar lukt het het makkelijkst? Bij het beginpunt! Het bijsturen van je rode gedachten richting groene gedachten, ontdekte deze pitter al vlot. Daar ligt de sleutel naar een goede afloop!
Emoties
Soms maken we met onze pitters een emotie-meter. Zo kunnen ze met behulp van een knijpertje aan elkaar laten zien hoe ze zich voelen, het is het leukst om hier met het hele gezin aan mee te doen. Want soms is het best lastig om daar de juiste woorden en het juiste moment voor te vinden. De emotiemeter is een mooie eerste stap om aan te geven hoe het ervoor staat wat betreft je emoties, daarna volgt vaak automatisch een reactie en/of een gesprekje waardoor het makkelijker wordt om erover te praten met elkaar. De poppetjes uit de film "binnenstebuiten" hebben ons weer even lekker op weg geholpen en ons laten zien dat álle emoties belangrijk zijn en een plaatsje verdienen.
Kiezels
Kiezels ...of......?? Oooooit maakten we eens, naar we dachten, een enórme voorraad gouden kiezels. Ze gingen in een mand, die bijna niet te tillen was...Een poosje geleden kwam ineens de bodem in zicht. Al die kiezels waren in een jaar tijd veranderd van gewone kiezel naar gouden kiezel, en van gouden kiezel naar een "schat". Op elke kiezel kwam namelijk een schat/talent van een van onze Pitkids te staan. De steen werd symbool voor een van hun kwaliteiten.
Vele stenen werden in schatkistjes gedaan en mee naar huis genomen. Hopelijk hebben ze een ereplaatsje gekregen. Of is het kind zich in ieder geval meer bewust van zijn schatten door deze activiteit.
Het raakte ons wel.. want al die stenen die weg zijn staan voor zoveel mooie eigenschappen van zoveel prachtige kinderen die stuk voor stuk gingen stralen van hun eigen schatten. Tijd voor een nieuwe voorraad!
Poppetjes
We gebruiken ze graag, deze houten helpers! Bijvoorbeeld om sociale verhoudingen duidelijk te maken, zoals in een familie, een klas of een vriendengroep. Al pratend en denkend komen de poppetjes langzaam maar zeker op de juiste plaats terecht en dan.. Dan valt het kwartje. Woorden zijn niet meer nodig want de poppetjes en hun positie spreken voor zich, vaak is in een oogopslag duidelijk wat er wringt en wat anders kan / moet. Zo eenvoudig en doeltreffend kan het zijn en iedere keer is het weer prachtig om te zien hoe kinderen hiermee hun eigen situatie én hun eigen oplossing in kaart weten te brengen..
Toolbox
Deze toolbox is gemaakt bij de afsluiting van een traject met een fantastisch lief dametje. We maakten een pit-toolbox waarin ze al haar vergaarde schatten bewaart als een mooie reminder aan de stappen die ze heeft gezet! Een visuele en tastbare herinnering werkt vaak goed na het afsluiten van het traject. Door dit op een zichtbare plaats neer te zetten (bijvoorbeeld in de keuken of in je slaapkamer) word je nog dagelijks herinnerd aan de geleerde vaardigheden en slijpt het extra goed in!
Gamekistje
Dit jongetje hield erg van gamen. Stoppen met gamen was tot moeders grote frustratie vaak een strijd. Er waren al afspraken gemaakt over gametijd etc en nog bleef het stoppen moeilijk. Als hij gestopt was bleef hij in zijn hoofd heel erg met gamen bezig en kwam het computerspel terug in zijn andere spel. We vonden het belangrijk dat hij er ook los van zou komen. We hebben toen dit gamekistje gemaakt. Vol dingen die zo tof zijn aan het gamen. Maar ook: kaartjes met gametijd én kaartjes met andere activiteiten waar hij erg van hield. De afspraak werd aangepast. Als S mocht gamen mocht hij het kistje erbij pakken en nadenken wat hij ná het gamen ging doen. Dat kaartje legde hij vast klaar. Daarna mocht het kistje met alle leuke gamedingen open. Moeder legde het tijdkaartje neer, gevolgd met een kaartje met 15 min als zijn tijd bijna voorbij was en tenslotte STOP. Hij deed dan al zijn spulletjes en kaartjes weer in het kistje. Het stopkaartje bovenop. Als het kistje dicht was moest hij het spelletje in zijn hoofd ook afsluiten en echt iets anders gaan doen. Het spel was uit. Het kistje dicht. Geen verhalen meer over Mario…! Dit hielp hem en uiteindelijk kwam hij weer makkelijker tot spelen. Het kistje hielp hem om het letterlijk en figuurlijk af te sluiten.
Verlegenheid en mindset...
Over een mooi introvert ventje dat worstelt met zijn verlegenheid. Het liefst maakt hij diep in zijn hart makkelijk vrienden en makkelijk contact. Maar ja...dat is wel heel spannend. Want wát zeg je dan als iemand tegen je gaat praten?? En wat doe je als iemand iets anders wilt dan jij? En mag je ook gewoon graag alleen zijn? Grote Vragen met een ingewikkeld antwoord. Of toch niet? Het doel van dit manneke is minder verlegen en angstig zijn bij nieuwe mensen en in nieuwe situaties. Dat doel zouden we niet zo maar bereiken, dus we stippelden een pad uit en het doel was de laatste "steen" van het pad. Hij zocht in de bak met Playmobil een poppetje die voor hem de stapjes vast mocht maken. Met de matjes maakten we een pad met stapstenen. En bij elke mat bedachten we een stapje. Aan het eind van het pad stond papa, die hem als trouwe supporter naar zijn doel hielp.